Am fost colege la PRO TV și încă de pe atunci am "citit" în Oana Stoica un spirit liber, pasionat de lucruri fine, de călătorii, un om care vrea să rezolve probleme și care vrea evoluție.

Acum, peste ani, pasiunea pentru frumos și creativitate ne-a reîntâlnit în mediul digital și atunci, nu am putut să nu o iau la întrebari mai ales că domeniul este unul cât se poate de fascinant: luxul sustenabil.

Mi-a plăcut să vorbim despre luxul care nu pare lux, despre esențe și nu aparențe. Cât de mult contează în industria luxului aspecte care pana acum le consideram opționale: confort, materiale naturale, croi unic, metode de lucru naturale.

M-a atras ideea de a vedea că lumea, o parte a lumii cel puțin începe să intre în normalitate. Că vrea un lucru trainic în loc de zece lucruri la polul opus. Că preferă un lucru simplu și nu un obiect vestimentar care strigă.

Desigur, aici intră multe: în primul rând capacitate financiară și în al doilea rând o educație financiară care să îți asigure să îți așezi prioritățile, veniturile, oportunitățile astfel încât să alegi ceea ce este adevărat, valoros, important. Și nu doar important, astăzi, ci ani la rândul. Un obiect care să te reprezinte pentru ceea ce ești tu și nu pentru ceea ce dictează marile branduri musai de avut.

Oana mi-a explicat că dintr-o vacanță în Machu Picchu, intrând în contact cu sacralitatea, divinul, geometria naturală perfectă a acelui loc s-a îndrăgostit de produsele create din părul unui animal sacru pentru localnici: Alpaca.

Mi-a mai spus ca în brandul ei INTIS, sustenabilitatea, respectul față de natură, excluderea totală a plasticului în materialul folosit, durabilitatea produsului în care se investește, susținerea comunității locale- nu sunt cuvinte goale care să umfle marketingul brandului, ci sunt realități.

Deja INTIS are sustinătorii ei, iar celebra Catrinel Marlon pare extrem de încântată de produsele create în Peru.
Acest articol nu este unul comercial, ci unul pur și simplu de reașeazare a lucrurilor. De a alege încet-încet lucruri de calitate în favoarea lucrurilor care nu au suflet, care duc spre kitch, care par, dar NU sunt extraordinare.

Poate e și de la +30 pe care îi am, poate e și de la intensa nevoie de așezare din viața mea, dar mă îndrept din ce în ce mai mult spre simplitate, spre alegeri pe care să le cântăresc cu sufletul și cu mintea bine. În ultimul timp, cumpăr și mai puțin și mai echilibrat: create de tineri designeri în loc de oameni celebri deja, create cu suflet și nu pe bandă.

Suntem prea săraci pentru a lua lucruri ieftine zicea tatăl meu. Și eu îi spuneam dar nu suntem săraci. Ai fi dacă ai arunca banii pe lucruri proaste. Țin minte perfect această lecție de economie. Eram în clasa a VI-a și tocmai trecusem pe la piață, unde în dulcele stil românesc, pe lângă tonetele de legume și fructe, erau și cizme de vânzare. Ieftine, groaznice dar perfect disponibile pentru o sumă cât 5 kilograme de legume. 

Am în vene talentul de a alege lucruri care să dăinuie și care să rămână la fel de valabile, proaspete și on fashion ca în prima zi. Am rochii de 14 ani care spun sunt cumpărată ieri, am pulovere perfect întreținute din casmir care au peste 10 ani și chiar am și un pulover de lână din gimnaziu căruia nu i-ai fi dat mai mult de un an. De ce zic toate acestea? Pentru că dincolo de lux și dincolo de ce ne putem permite, rămâne decizia să ne permitem ceva mult mai bine.

Luxul nu trebuie să presupună automat risipă și exagerare.

 

1. Oana, start-up-ul tau se numește INTIS. Ce reprezintă INTIS și ce legătura există cu Peru?

IntiS s-a născut dintr-un vis, dintr-o vibrație de moment sau aș putea spune de momente succesive. Mă aflam în Peru, în vacanță. Vizitând Machu Picchu am intrat în contact cu sacralitatea, divinul, geometria naturală perfectă a acelui loc magic. Vizitând Cusco, fosta capitală a Imperiului Inca am cunoscut localnicii, am simțit legătura lor puternică cu trecutul. Apoi am cunoscut un animal: Alpaca, care pentru localnici reprezintă viață însăși. Am intrat în contact cu produsele create din părul acestui animal… și m-am îndrăgostit. De textura minunată, de calitate, de culorile ei naturale (cea mai mare varietate de culori naturale în care vine o fibra naturală) , de calitățile ireproșabile ale acestui material și nu în ultimul rând de faptul că reprezintă o variantă de modă sustenabilă. Numele brandului înseamnă simplu zeul Soare. Inti în mitologia Inca a reprezentat cel mai important zeu, regele Soare, dătător de viață, căldură, punct de început al existenței. S-ul final al brandului reprezentă inițial Style, după care i-a fost conferit dublu sens: Sustainable Style.

2. Am văzut că INTIS în format larg înseamnă IDYLLIC NATURAL TIMELESS ICONIC SUSTAINABLE.  Spuneai că este mai mult decât o poziționare. Ce presupune un brand cu misiune așa cum e INTIS?

Fiecărei litere din numele brandului i-a fost oferită, într-adevăr o semnificație, în afara semnificației primare a numelui INTI. Acronimul este: IDYLLIC NATURAL TIMELESS ICONIC SUSTAINABLE. Misiunea brandului nostru este simplă: credem cu putere că moda, ca formă de exprimare a personalității, că formă de artă în ultimă instanță, are un caracter educativ. Vrem să inspiram, să aducem noi orizonturi, nu suntem primii care o facem, însă suntem într-un cerc relativ restrâns (dar în continua creștere în acest moment) de noi designeri care promovează aceleași valori: sustenabilitate, respect față de natură, excluderea totală a plasticului în materialul folosit, durabilitatea produsului în care se investește, susținerea comunității locale (Peru, în cazul nostru), în acealași timp păstrând atributele unor produse de lux, cu stil, idilice și iconice. Vorbim despre un lux înțeles și asumat, fară branduri sclipitoare la vedere, ci cu profunzime și misiune.

3. Așa cum te-am citit pe Facebook, ești într-un proces de transformare interioară. Cât crezi că reprezintă atitudinea, vibe-ul creatorului în procesul de realizare și manifestare a unui produs? Mai pe scurt, care este influența? Consider că atitudinea, vibe-ul despre care vorbești reprezintă însăși motorul, esența oricărei acțiuni, oricărui proces. Un act de creație reprezintă transpunerea sinelui în produsul final, în concept. Transformarea mea interioară este legată de autocunoaștere. De curajul de a exprima ce sunt, ce vreau, ce simt, de curajul de a pune în aplicare un vis sau mai multe.


4. Care sunt principiile industriei de lux, așa cum le vezi tu? Industria de lux funcționează după niște reguli simple: satisfacerea ego-ului, marcarea status-ului social. Sunt discuții ample referitoare la etică, moralitatea industriei de lux. Însă, așa cum am scris mai sus există un lux asumat, responsabil, înțeles că stil, calitate ireproșabilă, durabilitate în timp, implicare socială. Luxul nu trebuie să presupună automat risipă și exagerare.

5. Cum facem ca oamenii să diferențieze corect un produs din această categorie de un produs de calitate din categoria de mass market?

În general, mass market-ul mizează pe consum. Un consum rapid și foarte rapid. Ceea ce implică automat prețuri mici și foarte mici care să atragă spre acest consum, o calitate relativ îndoielnică, care, fară îndoială, poate justifica aceste prețuri. De aici, deterioarea rapida a produselor cumpărate și nevoia de a cumpără altele. Din păcate, rareori găsim produse de calitate în categoria mass-market.


6. Ce implică o conduită corecta din partea unei femei care crede în industria de lux și e consumator al acesteia?

Conduita pleacă din atitudine, din valori și credințe. Așa cum am menționat deja, consider că luxul poate merge mână în mână cu înțelegerea perfectă a realității în care trăim, cu dorința de a fi etici, morali, de a schimba ceea ce nu funcționează. Simțul estetic pur, stilul, frumusețea interioară ajung în zilele noastre să reprezinte adevăratul lux. Poate fi și o schimbare de paradigmă, daca vrem să o numim așa.

7. Care sunt miturile în ceea ce priveste un produs de lux?

Produsul de lux este văzut, mitologic vorbind, ca fiind exclusiv, scump și dedicat unei pături sociale limitate.


8. Putem încerca o definiția a luxului purtabil?

Cu siguranță. În accepțiunea mea, luxul purtabil reprezintă o ținută de calitate ireproșabilă, durabilă în timp (ani și zeci de ani), care să te reprezinte, care să nu urmeze trenduri de sezon. O investiție pe viață, cameleonică, adaptabilă la orice combinație de haine.

9. Pentru cunoscătorii de start-up-uri și nu numai, se vorbește des de personas. Care este profilul persoanei care cumpara INTIS-cine este și cum este?

Este în primul rând, persoana care știe exact ce vrea și nu se lasă influențată de tendințe trecătoare, de acel lux intrat în mitologie ca exagerare, brand foarte vizibil și aducător de status. Este un stil de viață. Este persoana care înțelege că lumea în care trăim, consumerismul actual, lipsa de respect față de natura și față de valorile umane, superficialitatea nu reprezintă bazele existenței. Este persoana cu stil, cu atitudine, elegantă, persoana puternică, dar în același timp sensibilă, este persoana cu suflet, care pune pasiune în tot ceea ce face.

10. Fibre de alpaca regală, etica, sustenabilitate. Ce însemnatate au aceste cuvinte?

Royal și baby alpaca reprezintă cele mai fine și de calitate fibre obținute din părul de alpaca. Vorbim de etică deoarece suntem implicați în susținerea comunității locale, oamenii care lucrează în fabrica din Arequipa unde producem piesele din colecție sunt respectați, au condiții de muncă excelente. Alpaca este un animal care nu dezechilibrează mediul, nedistrugând zonele de pășunat din cauza copitelor cum fac alte specii de capre sau camelide și extrem de important alpaca trebuie tunsă pentru propriul ei comfort (vara, alpaca suferă de supra-încălzire în cazul în care din diverse motive este lăsată cu parul netuns, afectându-i sistemul reproductiv, creșterea, deshidratând-o). Tunsul reprezintă o condiție a bunăstării animalului. Sustenabilitate înseamnă produse foarte durabile în timp, pe care le putem purta ani și ani fară a se degrada, înseamnă excluderea materialelor precum polyesterul, nylon-ul și acrylic-ul care nu sunt biodegradabile, care împrăștie în mediu substanțe nocive, sustenabilitate înseamnă respect față de natură, societate, față de noi înșine.

11.  Kreatoria este siteul destinat creativității. Care este energia creativă pe care se sprijină INTIS? Ce stare emană?

IntiS s-a născut, așa cum am menționat dintr-un vis, dintr-o stare interioară, dintr-o vibrație. Este act creativ intrinsec, este stare de bine, stare de frumos. Este Soare, este căldură, este încredere. Este stil, eleganță și etică.