O poveste de business spusă de Anca Ghinea – Zestal.Store

Despre moștenirea artistică, despre elementele culturale tradiționale și despre cum există un fir invizibil între generații, fără a fi demodat sau neinteresant, ba din contră… sunt ținutele Zestal care aduc un fior românesc profund pentru toate cele care sunt încă chemate de acest mesaj. Într-o lume în care tehnologia este din ce în ce mai evoluată, colecțiile Zestal aduc acest spațiu de respiro. De parcă, ai putea opri lumea și ai zice: Mai stai, timpule. Rochiile, fustele, bluzele Zestal pot fi purtate de mama, bunica, fiica, punându-le pe toate în evidență, căci nu timpul este cel care e reliefat, ci valoarea atemporală a fiecărui suflet feminin.

M-am bucurat să port două ținute în întregime Zestal, fiecare unică și deosebită în felul ei, dar care spun din depărtare… oh, astea sunt Zestal. Dar asta nu a venit peste noapte, pentru că povestea Zestal este una croită în timp, și în tot în timp s-a construit o comunitate: Misiunea noastră, misiunea atelierului este aceea de a crea piese originale de vestimentație și accesorii relevante pentru comunitatea noastră, dar capabile să treacă testul timpului și să devină iconice.

Cine le poartă creațiile? Femeile care aleg să spună, fără să declare ostentiv că sunt mândre că sunt românce. Există o poveste în fiecare piesă sau accesoriu creată de noi, elemente de croi preluate și dezvoltate în maniera noastră modernă, din anumite regiuni emblematice ale României care poartă chiar o bucățică din „acasă”.

Care este scopul și misiunea pentru care creați frumosul Zestal?

Scopul brandului Zestal este acela de a conecta trecutul cu prezentul. Ne dorim să lăsăm o moștenire artistică care să dureze peste generații și să inspire. Iar aici bucuria cea mai mare o avem atunci când unele cliente aleg să ne povestească faptul că aleg intenționat să comande un produs Zestal inspirat din zona în care au copilărit, ca mai departe acel produs să fie dăruit sau lăsat moștenire fiicei. Nu credem că este bucurie mai mare pentru un designer să simtă atâta apreciere și recunoștință din partea unor oameni pe care îi cunoști pentru prima dată.

Rolul nostru în calitate de designeri ne responsabilizează extrem de mult. Astfel, misiunea noastră, misiunea atelierului este aceea de a crea piese originale de vestimentație și accesorii relevante pentru comunitatea noastră, dar capabile să treacă testul timpului și să devină iconice.

Care credeți că este mesajul pe care îl poartă o femeie care se îmbracă în piesele create de voi?

 În primul rând, atunci când o femeie poartă o piesă Zestal, fie că vorbim de colecțiile recente sau cele de acum 9-10 ani, poartă o poveste. Există o poveste în fiecare piesă sau accesoriu creată de noi, elemente de croi preluate și dezvoltate în maniera noastră modernă, din anumite regiuni emblematice ale României care poartă chiar o bucățică din „acasă”.

O mare parte dintre clientele noastre fidele, stabilite în străinătate de ani buni, ne scriu și ne spun că își doresc un anumit produs Zestal pentru că este inspirat din zona lor, că le amintește de copilărie, de acasă. Acest lucru ne umple sufletul de bucurie și mândrie că facem ce trebuie și transmitem foarte multă emoție prin designul nostru care este inspirat din costumul tradițional românesc.

În al doilea rând, purtând o piesă Zestal, spui în imagini că ești mândru că ești român. Nu îți trebuie cuvinte să îți descrie starea de spirit pentru că designul pieselor îți induc o stare de bine pe care oricine o poate citi în privirea ta. Dar acest lucru se întâmplă doar când ai găsit piesa care se potrivește 100% cu stilul și caracterul tău.

Când gândiți o nouă colecție, cât din voi vorbește antreprenoarea, cât femeia (duetul: ce se va vinde/ ce aș vrea să port)?

Procesul de creație al unei colecții este foarte intens și foarte plăcut, poate cel mai plăcut moment dintr-un an pentru că atunci ai libertatea să visezi, să creionezi și să faci ca visul să devină realitate.

În acest proces creativ este un mix format din trei laturi, de fapt. Femeia, designerul și antreprenorul. Toate își pun amprenta în tot acest demers și nu ar putea coexista fără un echilibru constructiv, pentru că nu este una care să domine mai mult decât cealaltă.

Există o comunitate Zestal? Care este rolul comunității, al întâlnirilor și evenimentelor prin care vă deschideți către mai multe femei? În cei aproape 10 ani de activitate am reușit să formăm o comunitate extrem de frumoasă, pasionată de frumos, dar și cu o apreciere extraordinară pentru costumul nostru tradițional. Împreună cu ei am reușit să creștem așa frumos și să ne dezvoltăm, și încercăm mereu să le fim alături cu sfaturi utile de styling, de cum pot accesoriza ținutele lor cu produse versatile Zestal. Le oferim informații de cum pot curăța acasă produsele în funcție de culorile sau țesăturile lor. Mereu îi sfătuim ce să poarte în funcție de evenimentul la care merg sau cum pot repurta o ținută elegantă după un eveniment.

Îmi puteți descrie procesul creativ al unei colecții?

Așa cum spuneam și mai sus, partea creativă este cea mai plăcută, dar nu și cea mai ușoară. Îți trebuie în primul rând o anumită stare de spirit pe care tu o încarci cu toată informația pe care vrei să o transmiți. În cazul nostru, tot research-ul pe care îl avem în spate despre costumele autentice, despre tradiții, despre zonele geografice și tot ce ține de istoria bogată a strămoșilor noștri. Este mereu aceeași sursă de inspirație, dar de fiecare dată vezi alte și alte detalii pe care tu le poți reinterpreta și le poți da o nouă viață. După ce ți-ai intrat în acest mood de creație, fără alte probleme care să-ți perturbe concentrarea, începi să faci acea selecție de elemente inspiraționale din costumul tradițional, țesături speciale sau accesorii originale și începi să creionezi ideea. Apoi lucrurile încep să curgă ușor și să te trezești cu un teanc de schițe din care începi să alegi.

Următorul pas este stabilirea țesăturilor potrivite pentru designul ales, urmat de realizarea tiparului, croirea și apoi execuția în mașină. În acest ultim proces intervin și modificări deoarece mai apar și alte idei.

După ce totul a decurs bine și s-a finisat produsul, merge la partea de broderie manuală, unde se aplică sarea și piperul și transformă produsele în opere de artă.

Cum ați gestionat inerentele provocări financiare, dar și emoționale de la începutul businessului? În orice business sunt și perioade mai grele, fie că vorbim de provocări financiare sau emoționale. De-a lungul timpului, faptul că suntem două persoane implicate și mai ales dedicate în acest proiect, am reușit să depășim aceste obstacole mult mai ușor. Așa cum spune și o vorbă veche: „unde-s doi, puterea crește”, și noi ne susținem și încercăm să găsim mereu soluții utile, rapide, dar de durată.

Cum este să menții pe piață un brand inspirat din tradițiile și costumul tradițional românesc? Pentru că, de „creat” un brand este foarte ușor și facil pentru oricine se trezește peste noapte că vrea să devină designer și să se inspire din portul tradițional autenticâ.

Mai greu ni se pare să ai o continuitate reală, bine definită, dar mai ales „acreditată” de publicul căruia te adresezi. Cel mai important, dar și cel mai greu, este să te reinventezi an de an, să îți păstrezi comunitatea aproape, să mărești această comunitate și mereu să îi pui nevoile pe primul plan. Doar atunci poți spune că ai „creat” un brand, un stil pe care toată lumea și-l dorește.

Așa cum spune Gabrielle Coco Chanel în cartea ei, „Moda coboară în stradă: dacă toate femeile adoptă același stil, partida e câștigată. Însă un Chanel autentic? E imposibil de copiat. Dacă ați ști de câte ori croiesc și recroiesc un model… Un centimetru în plus sau în minus poate să schimbe totul. Or, exact asta e ceea ce doamnele caută la mine. Copiile n-au nicio legătură cu modelele mele, dar sunt mândră că aceste copii există: ele sunt cele care confirmă un stil.”