Pentru creatorii din România, Kreatoria.ro și Galateca au demarat faza a doua a campaniei: Artiștii merită văzuți!

În 2020, am transformat schimbările și temerile în dorința de a continua creativ într-o lume care părea că se destramă.
Cum percep artiștii noua paradigmă? Campania Artiștii merită văzuți a reprezentat încă de la început un suflu nou ancorat în realitatea practică: dialoguri de referință și manifestare expozițională.

În 2021, continuăm. Faza a doua a proiectului vine cu o dimensiune internațională, cu o multi-perspectivă asupra scenei contemporane vizuale și de design de obiect, cu o corelare necesară între artă-business-marketing.

Încurajate de receptarea pozitivă a primei faze a campaniei, am gândit un mix de personalități care activează în managementul cultural, în artă, design dar și nume noi descoperite cu intuiția curatorului actual. Andreea Sandu (Galateca)

Anca Ghinea (kreatoria.ro): Arta ne unește prin limbajul ei creativ. Iar noi, creatorii acestui proiect, ne dorim să selectăm modele care să dea un impuls favorabil manifestării artistice contemporane.

Primul interviu este cel cu Cristina Cerga, Co-Fondator Wooba: un business local în care tineri artiști produc soluții modulare de decor și utilitare din lemn și plastic biodegradabil. De altfel, soluțiile lor au fost remarcate și în cadrul Imperiul Leilor, PROTV, atrăgând investiția lui Dan Șucu. Un brand sustenabil, cu design impecabil.

Cristina Cerga: Colaborarea cu Galateca – una dintre cele mai importante galerii private de artă contemporană și design din România, a fost o gură de aer și o binecuvântare.  Pentru că încă de la primul pas țintim spre univers, am creat special pentru vitrina GALATECA o coloană spre stele, aducând un tribut pionerului modernismului și partiarhului sculpturii moderne – Constantin Brâncuși.

1. Să ne imaginăm că viața ta și tot ce ai creat până acum este transpus într-o singură lucrare. Ce titlu ar purta și cum ar arăta?

Dacă ar fi o lucrare care să ilustreze cu exactitate cum mi-am desenat viață pâna la cei 30 de ani, ar purta numele de “Un uragan cu stele –  A Hurricane with Stars.”  Aș opta pentru multă culoare. Multe linii drepte care optic se curbează și în nucleu se intersectează. Ceva care să denote putere, feminitate și stil. O adaptare din Vincent Van Gogh “The Starry Night”, puțin din Pablo Picasso “The Dream”, și câteva accente minimaliste similare lucrării “Obsession” de Yayoi Kusama, ar suna ca ceva ce aș putea vizualiza.

2. Din punctul tău de vedere, ce înseamnă un CREATIVE ICON în ceea ce privește domeniul artei?

În umila mea părere, un Creative Icon este despre o echipă, nu despre un om.  O idee fără o execuție excelentă, fără lumină și o poveste care să permită privitorilor să înțeleagă, să viseze și să ducă această idee mai departe pe buzele lor, rămâne a fi doar o idee.  Un Creative Icon în domeniul artei trebuie să fie intersectat de o zonă sustenabilă, o componentă de business, care să permită un viitor pentru artiștii în viață. Nu e simplu să faci artă în România. Însă, suntem în 2021, suntem globalizați, pregătiți tehnologic și avem în România oameni talentați.  Pentru cei la început de drum, care doresc să pună pe un canvas fizic sau digital o idee, îi încurajez să o facă cât de des pot. Să viseze și să fie perseverenți în visul lor. Să caute oportunități de expunere și colaborări sănătoase. Să caute alți oameni cu care să făurească spre viitor în visul lor. 

3. Când creezi cel mai bine și care sunt ritualurile de creativitate pe care le urmezi?

Aș putea să spun despre mine că sunt o visatoare disciplinată. Meditez, citesc, vizitez muzee, galerii și locuri de artă. Însă mă las inspirată de oameni, povești și natură. Caut lucruri noi care să mă inspire și accept provocări care să mă scoată din bula confortabilă construită în cei 7 ani de antreprenoriat. Cred că fiecare dintre noi stă un mic creator. Important este să ne lăsăm călăuziți de frumos și să învățăm să credem în noi. Când spun disciplinată, fac referință la aplicabilitatea lucrurilor învățate la scoală, universitate, masterat și activități voluntare în organizații non-guvernamentale. Nu am știut că voi ajunge să fiu un promotor al artelor vizuale sau să aduc spre oameni unu produs în care să cred 100% și căruia să dedic energie, resurse, suflet și timp. Însă uite că viața a fost blândă cu mine și acum sunt înconjurată de creatori, artiști și oameni spectaculoși.
În creație ca și în orice altă industrie sau meserie, trebuie să alergi după excelență. Cel puțin asta te va face să dormi liniștit. Faptul că al tău cuvânt, produs sau inițiativă a fost gândită și așezată pe o linie de timp fixă și tu ai dat tot ce ai mai bun, este ceva ce te va crește.
Meditația ajută, introspecția te pregătește, iar profesionalismul te face să reușești.

4. Arta în pandemie. Care sunt lucrarile de referință create și expuse în 2020 și ce urmează în 2021? 

În anul în care ne-am adâncit în întuneric, alături de Adrian Bursuc și Stefan Nădejde am ales să construiesc la un vis măreț: să aducem lumină #wooba în fiecare casă, o lumină pentru suflet. Ne-am propus să construim cu idei sănătoase un business românesc, bazat pe principiile economiei circulare contribuind, astfel, la realizarea obiectivului de dezvoltare durabilă 12 – consum și producție responsabile. În noiembrie, am lansat prima noastră colecție de craft compusă din 5 obiecte de lumină – Wooba Dark Collection.

Până și întunericul este definit prin lumină, nu? Iar în fiecare dintre noi, atunci când visăm, creăm sau suntem fericiți, stă aprinsă o lumină. Am dedicat această colecție tuturor sufletelor din această lume care percep binele și răul în fiecare celulă din propriul trup, în fiecare sclipire, în fiecare gând.

Lansarea colecției a fost completată cu 2 expoziții de design de obiect – instalații de lumină. O “Coloană spre stele” în Vitrina Galateca prin proiectul Inside Out: – 3 Decembrie – 31 Ianuarie 2021  și vor mai urma și în perioada următoare și o “Galaxie de speranțe” în Galeria Creart – proiect: Reconnect in Light -10 Decembrie – 20 Ianuarie 2021. Instalații proiectate de Adrian și puse în lumina reflectoarelor alături de Ștefan.

Colaborarea cu Galateca –  una dintre cele mai importante galerii private de artă contemporană și design din România, a fost o gură de aer și o binecuvântare.  Pentru că încă de la primul pas țintim spre univers, am creat special pentru vitrina GALATECA o coloană spre stele, aducând un tribut pionerului modernismului și partiarhului sculpturii moderne – Constantin Brâncuși. Este invitația noastră ca în vremuri incerte să continuăm să privim în sus. Să aprindem scânteia din suflet și să ne lăsăm călăuziți nu de întuneric, ci de forme de lumină, concretizate în obiecte de design.

Imediat după montarea instalație din vitrina Galateca, am fost listați în Neogalateca – shop-ul galeriei. După cum ziceam, o adevărată binecuvântare. Datorită lor, acum avem un nou proiect “Vitrină Wooba” și o primă apariție în spațiul cu aromă de cafea M60.

Tot în Decembrie 2020, am adus lumină Wooba și în singura galerie publică listată în Artforum – Galeria Creart. Aici, datorită spațiului permisiv, am visat să construim o galaxie și am invitat oamenii să se reconecteze în lumină.  De Crăciun simțim mai mult decât oricând nevoia de a ne reconecta cu cei dragi. În 2020, un an plin de incertitudini, am fost nevoiți să stăm departe fizic și mai aproape în suflet. Dar lumina aprinsă în fiecare casă ne reconectează și ne dă speranță. Lumina – un simbol al începutului și al sărbătorilor de iarnă. Ne invită să privim spre viitor, la zilele ce vor veni și la bucuria de a trăi. Am creat special pentru Galeria Creart o instalație de lumină – o galaxie de speranțe – care ne amintește că suntem împreună, parte din univers, oriunde ne-am afla. A fost invitația noastră ca în vremuri în care nu putem călători fizic, să ne lăsăm purtați, în visare și în lumină, spre stele. Să aprindem scânteia din suflet și să ne lăsăm călăuziți nu de întuneric, ci de forme de lumină, concretizate în obiecte de design.
Am invitat oamenii să “Stay safe, stay apart, but reconnect in light!”

5. Cum monetizezi arta? Iată o întrebare din partea celor care se ascund sub frica: din creație nu poți trăi?! Cât mai este artă și cât marketing acum?

Sunt un om de marketing, de creație și un promotor al artiștilor și al artei. Consider că nu trebuie să ne fie frică de acest “marketing” în segmentul artei. Dacă ne este frică de marketing, ne este frică de feedback constructiv, de păreri și de succes. Ne este frică de noi. Marketing-ul este cel mai bun prieten al artiștilor. Este lumina de care are nevoie un om cu idei, viziune și talent. Poate fi o frică pentru cei ce nu sunt acomodați cu disciplina lucrului făcut bine și la timp.
Poți trăi din creație, frumos și bine. Dar asta nu te scutește de muncă, nopți nedormite, emoții și păreri. Dacă vrei să faci creație bine și să te hrănești din arta ta, asta presupune o disciplină, învățare continuă și aruncare în heirup-uri care te consumă mult, însă aduc satisfacții extraordinare.
Arta se monetizează prin experiențele pe care le oferi, prin trăiri descoperite la atingerea produsului tău sau prin ceea ce oferă oamenilor atunci când privesc o lucrare și văd mai mult decât ai crezut tu că ai oferit. Calitatea lucrărilor și poziționarea brandului, crește sau scade prețul produsului tău.  Toate se definesc prin marketing.

6. Cât de important este ca artistul să-și îmblânzească fricile, emoțiile, grijile și să aducă în opera sa o energie creatoare plăcută?

Eu cred că noi oamenii avem energii și vibrații care ne fac să rezonăm împreună indiferent în ce limbă am spune “mulțumesc” sau “bună”.  Artistul trebuie să învețe un lucru sfânt – e loc pentru toate emoțiile și fricile din lume, atâta timp cât el creează și în acest proces o face cu pasiune. Frica te va face să fii atent. Emoțiile te vor crește și te vor umaniza. Grijile sunt normale, dar ele nu trebuie să te oprească.
Eu iubesc poezia. Blaga spune în una din poeziile mele preferate “Eu nu strivesc corola de minuni a lumii şi nu ucid cu mintea tainele, ce le-ntâlnesc în calea mea în flori, în ochi, pe buze ori morminte.” Fac referință la aceste versuri pentru că ele îmi amintesc de natură, oameni, societate și respect. Când devii acomodat cu ele, viața devine mai plăcută.

7. Dacă ar fi să realizezi un top de 3 lucruri pe care trebuie să le puncteze un artist pentru a deveni un ICON pe nișa lui, care ar fi?

Un artist trebuie să înceapă cu o identificare personală și al artei pe care urmează să o construiască. Să înteleagă ce face și încotro vrea să ducă munca lui. Nu este un exercițiu ușor pentru creativii plini de idei, însă introspecția ajută.
Un Icon devii dacă ești pasionat, asculător, muncitor și aduci inovație într-un segment prăfuit sau pui în lumină lucruri cu care rezonează oamenii.
Mi-aș permite să fac o recomandare pentru tinerii care aleg să înceapă un drum în direcția artelor. Omenirea are nevoie de voi. Fructificați talentul vostru prin multă muncă și disciplină. Căutați oportunități și învățați din feedback continuând să îmbunătățiți. Frustrarea, nervii și frica nu trebuie să vă oprească. Sunt emoții constructive care vă vor crește. Nu vă opriți.  O viață avem, iar voi aveți talentul și timpul să o proiectați pe a voastră.