Discutăm cu Laura Ducu, omul de comunicare din spatele multor festivaluri de film din România. E atrasă de magia filmului, nu degeaba are studii regizorale și știe pe ce să pună punctul pe I atunci când e vorba de comunicarea unui proiect cultural.
Am vorbit cu Laura despre Arkadia ShortFest, un eveniment aflat la a treia ediție și plasat tocmai în …Băicoi.. devenind "un element cultural de stabilitate în orășelul prahovean." O discuție cu parfum de cafea, într-o seară de august cu poftă de filme bune.
1. Toamna vine cu un eveniment de calibru pentru pasionații de cultură, de film și de nou: Festivalul International Arkadia ShortFest. Ce își doresc organizatorii pentru ediția de anul acesta?
Ediția de anul acesta este ediția cu numărul 3, ca atare este musai să aducă un gram în plus de magie. :)Nu doar de dragul misticismului din spatele cifrei 3, ci și pentru că e o dovadă a faptului că migrăm din zona noutății, în cea a tradiției. Nu din punct de vedere stilistic, pentru că elementul de inedit caracterizează mai mult ca oricând festivalul. Pur și simplu devenim un element cultural de stabilitate în orășelul prahovean, ceea ce ne bucură foarte mult.
Anul acesta publicul se va putea delecta cu 26 de scurt-metraje în selecția oficială, din 13 țări și 3 continente, 325 de minute delicioase de povești, un documentar cu totul și cu totul special în deschidere – Nourathar, un lung-metraj multi-premiat – Bacalaureat, animații pentru copii – selecție pusă la dispoziție de KINOdiseea, workshop-uri creative, proiecții speciale trimise de mari festivaluri internaționale și, deloc în ultimul rând, o expoziție amplă care reinventează complet spațiul uzinelor Camexip. Pentru realizarea expoziției, o parte a uzinei va fi transformată într-un art camp cu șapte zile înainte de începerea festivalului. În tabăra de creație, un număr de 15 tineri artiști vor fi invitați să își realizeze lucrările, care mai apoi vor fi expuse publicului larg. Expo ShortFest – Art Factory este un proiect la care am lucrat foarte mult și pe care ne-am dorit să îl putem realiza la acest nivel încă de la prima ediție.
Sperăm ca anul acesta să strângem și mai mult public, alături de care să putem construi un dialog constructiv, pentru a începe deja schița ediției cu numărul 4.
2. Un festival care a crescut în câteva ediții cât alte evenimente în zece ani. Nu e de mirare că 13 țări au dorit să se înscrie într-un festival anume creat și organizat într-un oraș mic: Băicoi. Celor care nu știu povestea festivalului (inclusiv de ce ați ales un oraș mic) și misiunea lui, poți să ne spui mai multe?
De ce un oraș mic? Pentru că în orașele mici este nevoie de astfel de evenimente mai mult ca oriunde. În timp ce în orașele mari, precum București sau Cluj, peisajul cultural este divers și lumea are acces în mod facil la cultură și la manifestările sale, sunt multe (chiar prea multe, aș spune eu!) orașe din România unde astfel de evenimente par simple basme. De ce Băicoi, dintre toate orașele mici din România? Aici răspunsul e foarte simplu și cât se poate de uman: inițiatorii proiectului s-au născut și au copilărit în orașul Băicoi. Deși niciunul nu mai locuiește în prezent acolo, și-au dorit foarte mult să contribuie activ la dezvoltarea orașului. Mai ales că ei îi cunoșteau nevoile mai bine decât oricine.
Arkadia ShortFest dorește să se alăture unei cauze care ia amplorare la nivel global – regenerare urbană prin cultură. Conceptul din spatele Festivalului este centrat pe faptul că accesul la cultură ar trebui să fie facil și că întreaga comunitate poate lucra împreună spre a-l facilita. Arkadia Shortfest a fost conceput din start ca fiind un festival care își dorește să adune în același spațiu manifestari diferite ale artei contemporane. Filmul este principala formă de artă prezentă în programul festivalului, dar asta nu înseamna ca celelalte (grafica, fotografia și, să sperăm în viitor, muzica) sunt mai puțin importante.
3. Cine, din lumea buna a cinematografiei, vine intre 2 – 4 septembrie la Baicoi, la Arkadia? Numește cel putin 3 filme de la ediția de anul acesta care ar fi un ‘must see’?
Festivalul are două secțiuni principale – una competițională și una necompetițională. Competiția se adresează în mod exclusiv filmelor studențești – jurizarea o face publicul, iar premiul este unul autentic: un trofeu conceput special, pentru fiecare ediție, de un artist român contemporan. Înafară de aceste două secțiuni, există o seară de film de lung-metraj și câteva alte proiecții speciale, cu calupuri ale celor mai bune scurtmetraje din selecțiile unor Festivaluri Internaționale partenere. Am povestit toate acestea pentru a se înțelege de ce este dificil să aleg doar 3 filme.
Cred că publicul va fi nerăbdător să participe la seara de film, deoarece va avea șansa de a vedea în spațiul neconvențional al uzinelor Camexip unul dintre cele mai apreciate filme românești de lung-metraj ale ultimului an – Bacalaureat, care a obținut la marele festival de la Cannes premiul pentru regie (Cristian Mungiu). De neratat ar fi și calupurile de scurt-metraje trimise de Festivalul Biarritz America Latină și ÉCU – The European Independent Film Festival, pentru că oferă acces la o selecție la care altfel ar fi greu de ajuns și te conectează cu perspectiva cinematografică a unor zone geografice diferite. Eu, personal, aștept cu nerăbdare scurt-metrajele studențești pentru că vreau să gust mesajele și emoțiile cu care se joacă noile generații.
4. Din păcate, cultul filmelor nu este unul învățat din liceu sau școala generală. Ca regizor de formație, poți să ne spui cum ai defini un film bun? Ce criterii ar trebui să îndeplinească un film pentru a fi bun? Dar un scurt metraj?
Ca orice formă de artă și cinematografia rămâne sub imperiul subiectivității. Ceea ce poate definește un film bun pentru mine, nu o va face pentru altcineva. Cu toate acestea, privind în retrospectivă la anii mei de pregătire formală și practică în acest domeniu, pot spune că am identificat ceva universal valabil: dacă filmul reușește să transmită EMOȚIE, și-a atins obiectivul. Emoțiile sunt cele mai pure forme de mesaj. Iar cinematografia, precum întreaga artă, rămâne, în definitiv, o formă de comunicare al cărui scop e să transmită un mesaj. Odată atins acest prag, cel de a genera privitorului emoție, cred că deja putem vorbi despre un film care e sigur eligibil spre a fi catalogat „bun”. De aici intervin tot felul de alte criterii: cât de coerent a fost mesajul? Cât de corect? Tehnicile de filmare au servit expunerii narative? Racordurile au fost corect făcute? Casting-ul a fost bun? Dialogurile au fost bine scrise? O mulțime de criterii. Dar dacă nu reușește să îl îndeplinească pe primul – transmiterea unei emoții – degeaba va primi calificative pozitive la restul.
În cazul unui scurt-metraj emoția contează și mai mult. În 10-15 minute nu ai timp să prezinți personaje complexe, să intri în detalii, să oferi note de subsol. Câștigi mult mai greu empatia publicului. Mizezi mult mai mult pe imaginație și intuiție.
5. Cum faceți selecția de filme?
Tudor Smoleanu și Gabriela Suciu sunt cei care se ocupă de selecția filmelor. Ce este fascinant pentru mine este că ei încep selecția pentru festival de îndată ce se încheie ediția precedentă. Gabi și Tudor caută scurtmetraje noi în festivalurile din țară și din străinătate, iar începând cu lunile martie-aprilie se dă startul înscrierilor oficiale pe pagina festivalului. Până în luna iunie ei văd toate filmele primite și continuă să contacteze Școlile de Film pentru a descoperi cele mai noi producții studențești. Așa se conturează selecția. În principal ne dorim filme cât mai variate, care să spună ceva despre realitatea înconjurătoare și să fie accesibile atȃt cinefililor, cȃt și celor care întȃlnesc pentru prima data acest gen de format.
6. Pentru cititorii creativi și în căutare de nou ai Kreatoria.ro, ce le-ai spune despre puterea creativității? De ce este important să o cultivi și să alegi să mergi la evenimente culturale?
De fiecare dată când mă întreabă cineva ce înseamnă pentru mine creativitatea, oricât de lipsit de creativitate poate părea, mie îmi vine în minte un citat peste care am dat întâmplător în vastul News Feed al Facebook-ului și care s-a lipit de mine: „Logica te poate duce din punctul A în punctul B. Imaginația te poate duce ORIUNDE.”. Mi se pare definiția perfectă a creativității și a forței care se ascunde în ea. Indiferent de domeniul în care lucrezi, atunci când aduci creativitate în viața ta și în ceea ce faci e ca și cum te-ai abona la o aventură care îți deschide ușa spre o infinitate de posibilități. E un mod de a sparge rutina, e un mod de a pune sare și piper în cotidian. E un mod de a fi liber. Da, pentru mine creativitatea înseamnă libertate – pot ajunge oriunde.
Deasemenea, cred că toți oameni sunt înzestrați cu creativitate. Doar că unii și-o „antrenează” mai mult decât alții. Cel mai bun antrenament pentru creativitate estesă îți hrănești imaginația, iar pentru acest lucru tot ce trebuie să faci este să explorezi. Cu cât vei încerca să te informezi mai mult, să vezi mai multe locuri, să cunoști mai mulți oameni, să citești mai multe cărți/reviste/bloguri, cu atât îți vei hrăni imaginația. Iar festivaluri precum Arkadia ShortFest am sentimentul că sunt pentru imaginație un fel de desert. Sau un antreu foarte bun. Depinde cum vrei să le…guști.
Articole recente
Despre mine
Om creativ, Mom of twins, Creative Manager, Trainer CREATIVITATE&SCRIERE CREATIVA, kreatoria.ro
Ultima carte publicata
Categorii
- Au ceva de spus (158)
- Cu dichis (20)
- Haine creative (1)
- Kreatoria Mom (1)
- lifestyle (22)
- Noutăți (142)
- simple (4)
- Viața este frumoasă (67)