Creative Business Serial continuă cu povestea unor linii de business care activează în HoReCa.


Astăzi în dialog cu Ruxandra Stoica. Ruxandra Stoica este Co-founder&GeneralDirector pentru Green Pub (Mioveni), Club Hush ( evenimente live, concerte, stand up) si Veranda by Hush – restaurant a la carte (Pitești) și Marco Cremeria – gelaterie – cofetarie cu laborator propriu (Pitești și Rm. Vâlcea). Merită să faceți un drum până la Pitești, Mioveni și Rm. Vâlcea pentru felurile gustoase preparate sau pentru deserturile ca în copilărie. Ruxandra pune mult suflet, se consumă, caută soluții… nu privește totul doar din perspectiva cifrelor. În dialogurile noastre, am observat un profund interes pentru creșterea afacerilor și pentru a fi alături de oameni în același timp.


Cu cât discut mai mult cu antreprenorii, cu atât îmi cimentez câteva idei: este o perioadă care necesită o dinamică a ideilor altfel, creative și este o perioadă care consumă enorm mintea, sufletul, energia celor care dețin frâiele businessurilor.
Lipsa de predictibilitate, de strategie guvernamentală, de susținere fac ca fiecare zi să fie ca un mers pe sârmă pentru antreprenori.


Din dialogul cu Ruxandra, vei afla cum s-au reorientat în această perioadă, ce a mers și ce nu a mers, cum își păstrează ceea ce se numea în redacții odinioară: capul limpede-coerența acțiunilor.

Creative Business Serial este un serial de dialoguri pragmatice despre creativitatea din antreprenoriat.

Citește și alte interviuri din Creative Business Serial:

Creative Business Design

Creative Business Green

Creative Business Products for Men

Creative Business Events

1. Ce înțelegi tu prin business-uri creative? Și ce au creativ brandurile voastre?

În business, creativitatea este esențială indiferent de domeniu. Cu atât mai mult, domeniul în care activez, HoReCa. Creativitatea este elementul esențial care dă culoare și diferențiază fiecare business. Sunt un om creativ dar și realist în același timp și foarte critic așa că procesul creației uneori este fragmentat.
 

2. Pandemia a dat o întorsătură a vieții extraordinară, dificilă, radicală, chiar. Cum ați rezistat, cum v-ați reinventat și ce linii de viitor vedeți pentru liniile voastre de business?

Pandemia ne-a întors viața pe dos. Sună deja a clișeu și cumva asta o simt toți oamenii dar e foarte dificil când dincolo de șocul efectiv al conștientizării virusului, ne-am trezit în situația de a lua decizii care să influențeze în mod direct și viețile a 60 de angajați. Și mai dificil de atât, să regrupăm fiecare locație cu specificul ei. Vânzările noastre se realizau în contact direct cu clientul în proporție de 95% și tot efortul nostru s-a realizat în timp pentru confortul efectiv al clienților în locațiile noastre. Când vorbim de evenimente live, concerte, seri tematice, petreceri private sau corporate, gelaterii în mall-uri sau restaurant a la carte cu sute de clienți pe zi, nu te gândești că o să vină o zi când singura cale de comunicare rămâne internetul.
A fost cumplit să ne adunam și în același timp să fim tari în fața echipelor noastre, însă a fost motivant să găsim resurse să continuăm. Ne-am mobilizat să digitalizăm meniurile noastre, am făcut plan de siguranță, am citit și ne-am documentat despre promovare în mediul online. Nu a fost perioadă benefică dar ne-am văzut toate lipsurile și toate  pârghiile pe care nu le explorasem. În orașele mici avem avantajul de a ne cunoaște bine comunitatea și clientela dar dezavantajul de a avea clienți cărora nu le este facil să folosească digitalizarea.
Azi, pot spune că problema cu care ne confruntăm este lipsa de predictibilitate. Am un milion de idei, le notez, le analizez, încerc să pun în practică. Însă, din păcate, o situație care azi pare viabilă, s-ar putea ca mâine să nu se mai poată realiza. Industria ospitalității este puternic afectată tocmai pentru că atenția noastră nu este spre ospitalitate în aceste zile.

3. În timp de criză, antreprenorii se împart în două: cei care fac toate eforturile pentru a se regrupa, modifica, investesc în ei și în promovare și cei care se blochează, așteaptă. Cum ați comunicat din martie încoace, mai ales că domeniile de care vă ocupați au fost foarte afectate?

Cu siguranță ne aflam printre cei care depun eforturi pentru a se regrupa. Am investit în continuare pentru a eficientiza fluxurile și pentru confortul și siguranța clientilor și a personalului. Ne dorim și creionăm planuri de viitor însă este greu să rămânem pozitivi tot timpul. Azi situația arata cam așa: avem terase care funcționează la jumătate față de capacitate pentru a respecta regulile, închidem la ora 22.00, obligăm oamenii să poarte masca și dacă se ridică de pe scaun până la bar, și consumul a scăzut cu cel puțin 50%. Și mă întreb în fiecare zi ce se va întâmpla din septembrie sau octombrie. Guvernul nu ne prezinta niciun plan concret sau variantele pe care le au în discuție. Nu știm ce direcție să avem, cât personal să susținem, în ce să investim.
Realitatea zilelor noastre e tristă. Și nu doar pentru că economia e în colaps sau pentru că virusul a îmbolnăvit milioane de oameni. Ci pentru că inima și creierul nostru sunt bombardate de griji, frici, gânduri negre, furie, tristețe, amărăciune.  Și toate aceste trăiri ne fac să luam decizii greșite, pripite sau rapide. Aș încuraja să își urmeze visele pe care le aveau până în martie.
Digitalizarea este un colac de salvare în acest moment și cu siguranță sunt foarte multe domenii în care vorbim de procese complet schimbate care reinventează cumva domeniul. Dar, când vorbim de HoReCa, digitalizarea este o pârghie, un canal de vânzare dar nu putem vedea businessul într-un context strict on line. HoReCa înseamnă oameni, zumzet, socializare, veselie, emoții și amintiri și sperăm că aceste elemente care ne definesc domeniul să rămână esențialul din industrie.

4. Reinventare. Un cuvânt care place sau, din contra, nu place, dar care e real. Cum îl privești tu ca antreprenor care practic este nevoit să îl exerseze, nu doar să citească despre el.

Cred ca într-o măsura mai mica sau mai mare cu toții deja ne-am reinventat. Obiceiurile noastre sunt atât de diferite, dorințele noastre sunt condiționate de teamă, sensul vieții a căpătat altă dimensiune.
Momentan nu pot afirma ca ne-am reinventat în sensul propriu al cuvântului. Cuvântul potrivit ar fi ca ne-am adaptat cerințelor si nevoilor pieței. Lucram la câteva idei de reinventare și ne dorim să lansăm o gamă de produse pentru retail însă este un teren nou pentru noi și procesul este mai greu pentru ca zilnic suntem prinși cu probleme cotidiene.
Reinventarea este absolut necesară dar lipsa predictibilității din acest moment ne face să fim precauți. La începutul anului 2020, aveam planuri de extindere în mall-uri cu gelateria Marco Cremeria, iar azi mall-urile nu mai sunt o opțiune pentru următoarea perioadă. Analizăm acum piețele și încercăm să găsim canalele prin care să ajungem la client.

5. Care au fost nevoile neacoperite ale unui antreprenor în această perioadă?

Este o situație fără precedent și suntem martorii și protagoniștii unui eveniment istoric. Cu siguranță avem multe lipsuri în zona de comunicare și strategie, avem un Guvern interesat de zona de politică și alegeri și un popor ocupat cu teorii conspiraționiste. Dar nu mă plâng și nici nu mă concentrez pe ce nu avem sau de ce avem regulile astea. Mă concentrez pe ce am și pe ce pot sa fac cu ce am.

6. Crezi că este importantă CREATIVITATEA pentru un business?

Niciun business nu poate rezista fără creativitate. Nu putem reduce totul la cifre, rapoarte și contracte. Și chiar și cu un simț al realității foarte bine dezvoltat, creativitatea este vitală. O idee, un vis, o teorie poate deveni colacul de salvare uneori.
 

7. Care sunt calitățile care te ajută să găsești soluții creative pentru liniile tale de business?

Sunt un om vesel și optimist și un bun autodidact. Citesc foarte mult, vizionez ce apare în domeniul HoReCa, rămân în permanență conectată cu știri economice externe și sunt îngăduitoare cu mine și cu cei din jurul meu. Ascult oamenii, ascult părerile lor, trăirile lor și încerc să rămân ancorată în realitate.  Însă creativitatea este o stare mai degrabă și fie o ai și muncești mult să ai încredere în tine și să folosești propria creativitate, fie nu o ai dar înțelegi că îți trebuie și cauți oameni care au, pentru a-i aduce în echipa ta.

8. Semnatura creativă a business-ului tău stă în…?
 

Semnătura noastră este respectul față de clienții noștri prin produse și servicii de calitate. Dorința noastră este ca oamenii să ne treacă pragul și să beneficieze de o experiența plăcută și nu doar de o înghețată sau pizza. Ne dorim să fim alături de clienți în amintirile lor și să fim părtași la bucuriile lor.