Articol realizat de Paula Godeanu – psihopedagog, trainer, mamă, specializată în psihoterapia copilului, cuplului și familiei, în formare în metoda educației excelenței a domnului profesor doctor Florian Colceag, fondator al centrului educațional pentru copii și părinti "Copiii noului Pământ"

Cu toții ne dorim copii inteligenți, creativi și performanți, însă puțini viitori părinți sau chiar părinți sunt conștienți de importanța primilor ani de viață, ale căror repere vor constitui baza evoluției copilului în anii de școală și, mai târziu, în viața de adult. Psihologii susțin că primii 3 ani sunt cruciali pentru dezvoltarea intelectuală și emoțională optimă.

Profesorul Florin Colceag, supranumit „Antrenorul de genii” ne spune că foarte mulți copii se nasc supradotați, dar că în primii 3 ani, ei pierd jumătate din neuronii cu care s-au născut, dacă nu sunt stimulați corespunzător. Aceștia se pot reface în timp, dar mult mai încet și cu eforturi susținute din partea familiei și a școlii. De aceea, este imperios necesar să profităm de abilitățile naturale ale copilului, sa îi oferim stimulare și bazele necesare pentru obținerea performanței.

Perioada intrauterină este caracterizată prin cea mai intensă dezvoltare a ființei umane. În primele zile, embrionul crește rapid în volum, de până la 8000 de ori. În primele săptămâni se formează principalele elemente ale sistemului nervos, iar la 24 de săptămâni apar primele reacții vocale ale fătului (țipete slabe).

Iată cum, din uniunea a două celule, ia naștere cel mai complex sistem viu pe care îl cunoaștem până în prezent. Iar ceea ce natura a construit într-un mod genial, are nevoie de susținere și stimulare continuă, pentru a atinge potențialul optim.

La naștere, bebelușul este complet echipat pentru a face față mediului extern, realitate pe care nu a cunoscut-o încă decât indirect, prin intermediul mamei. El vine cu nevoile fiziologice de bază ale ființei umane (hrană, apă, somn, igienă), dar și cu nevoia acută de comunicare, element esențial pentru cunoașterea mediului înconjurător. El „citește” figura părintelui și începe să-i înțeleagă mimica și tonalitatea vocii.

Se bucură când aude vocea blândă a mamei, îi răspunde și îi zâmbește. Mai târziu, va întinde mâna către obiecte, pe care le simte (cunoaște) cu ajutorul palmelor și al gurii. Dacă este stimulat corespunzător și i se permite explorarea, va avea un salt evolutiv rapid în procesele motrice și cognitive.

Citește partea a doua a articolului aici.


Pentru a aprofunda modalitățile de stimulare pentru explorarea mediului înconjurător și, implicit, învățare, a bebelușilor, va invităm pe data de 12 decembrie 2015, de la ora 10:30, alături de echipa Copiii noului Pământ la un eveniment interactiv, dedicat părinților și viitorilor părinți conștienți de importanța îndeplinirii și stimulării nevoilor naturale de dezvoltare ale copiilor noștri.