Creative Business Serial continuă astăzi cu povestea extraordinară din spatele unui start-up care e gândit pentru a viza planul global. Alimentația viitorului apropiat puse pe masa discuțiilor ASTĂZI. The New Start Trek Replicator.
Când echipa Manna Foods a venit spre mine pentru a-mi povesti pe larg esența start-up-ului lor, ce vor să facă și că este vorba de conceptul unui produs unic în lume, desigur m-a încântat dar mai ales m-a responsabilizat. Este ca și cum am fi adus sintetizatorul alimentar din Star Trek în prezent.
Am petrecut un dialog cu Mădălina Ilie (Founder&CEO Manna Foods) de aproape 2 ore în care m-am plimbat între prezent și viitor. Apoi au urmat ore interne de analiză: am vrut să înțeleg dacă este benefic produsul (de aici, întrebările despre ce produse și substanțe sunt folosite), am vrut să redau zbaterile din spatele unui proiect atât de high level și procesul creator (cum poate o imprimantă să intre în viața oamenilor ca un vendig machine, ca apoi astfel de mașinării să pătrundă și în propriile locuințe).
Din interviu vei afla:
-cercetarea care poate aduce o soluție alimentară viabilă în condițiile creșterii accelerate a populației lumii
-cum o echipă eminamente românească poate stabili pionii pe tabla de șah a industriei alimentare
-metoda de atragere a companiilor care se implică în a investi pe perioada de cercetare
-conceptul de imprimantă alimentară și mâncarea tabletată
-cum Reeebo înseamnă aducerea viitorul alimentar în prezent.
Haideți să vedem dacă Reebo poate fi un vector de forță pentru inovația românească și mai ales cum!
Mădălina Ilie, Founder&CEO Manna Foods
Start-up la nivel mondial, pornit cu IQ românesc 100%. Cât de diferit este să inovezi printr-un start-up care să impacteze piața mondială alimentară față de alte tipuri de start-up?
Mădălina Ilie: Inovarea înseamnă diferențiere și schimbare și niciodată nu a fost ușor atunci când acțiunile au implicat „arta de a inova”. Nu a fost ușor pentru că este un drum imprevizibil, cu mult necunoscut, cu multă incertitudine și îndoieli. Acum, trăim într-o eră digitală, în care viteza de “transport” a comunicării este pe high speed, este greu să mai ții secrete în buzunar, ești cumva descoperit atunci când ideea devine expusă. Chiar și într-o lume a brevetelor, informația circulă, timpul este un factor care înclină balanța, și resursele, toate, nu doar cele financiare, au un rol important deoarece contează momentul. Cu o lume într-o dinamică atât de fluctuantă, schimbătoare și rapidă, pe o piață mondială concurențială, dacă nu ești primul, cu greu te mai poți evidenția, de aici mențiunea mea referitoare la moment.
În România, cercetarea este un subiect tabu, în genere pentru că suntem mult prea mult dependenți de consum, distribuții, intermediari, vânzări a produselor din afara României și foarte puțin focusați pe industrie, producție sau fabrici iar un stat fără cele din urmă nu poate avea o economie puternică, cu planificări de viitor. Cercetarea este instrumentul prin care testezi o idee, care prin știință, afli daca este realizabilă sau nu, cercetarea îți spune dacă ai avut într-adevar o idee ce poate schimba ceva sau dacă este mai bine să te orientezi către altceva, alt drum, altă idee, alt concept etc.
Pentru Manna Foods Solutions, ca start-up de dezvoltare produse și tehnologii alimentare ce pot fi aplicate global într-un context ce ține cont de creșterea accelerată a populației lumii dar și de schimbările globale dinamice, nu pot spune că este ușor, pornind din România dar nici nu ne sperie acest lucru pentru că știm că proiectele noastre sunt mai mult pentru mâine și viitor. Lumea de mâine va fi cu totul alta și oricât de greu ne-ar fi acum să acceptam, o vom crea treptat, în diverse forme, de unele poate ne vom da seama chiar pe moment.
Indiferent dacă vom cuceri spațiul, dacă vom dezvolta tehnologii sci-fi, hrana va rămâne, pentru noi, oamenii, o nevoie dincolo de moft, poftă sau răsfăț și până când nu vom putea manipula atomi sau duplica firul de iarbă, cum spunea Thomas Edison, vizionarul și inventatorul lumii moderne, vom rămâne dependenți de hrana cultivată, de procesarea materiilor prime, de liniile de producție iar aici discutăm în același timp și de cercetare iar cercetarea nu este doar pe tehnologii, este și pe comunicare și pe vânzări și pe marketing și pe telecomunicații, fără să ne dăm seama, este peste tot, chiar și atunci când ne scriem lucrarea de disertație sau doctorat.
Când vorbim despre diferența dintre un start-up cu cercetare din România și alte state, există o paralelă care aduce multe provocări pentru că nu este vorba doar de stagnare din cauza lipsei de fonduri, este vorba și despre zone în care resursele umane sunt extrem de importante pentru că sunt nișate pe segmente care în România sunt ocupate foarte puțin, apoi este vorba despre birocrație, despre impedimente care disipă energia și focalizarea către ceea ce ar trebui făcut si ceea ce defapt facem. Despre cercetare, toata lumea spune WOW, puțini înțeleg ceea ce implică iar după anii `90, orientarea a fost către a fi patron nu antreprenor și acest lucru înseamnă că vrem câștiguri mari, în timp scurt cu riscuri foarte puține și certitudini prea multe ori cercetarea nu va da niciodata siguranță sau absoluturi.
Majoritatea investitorilor au o cultură de tipul investim bani dar cum mi se garantează investiția, ceea ce este perfect normal, însă atunci când o idee duce direct la piață iar asta se întâmplă atunci când faci o aplicație de mobil sau desktop, când faci o intermediere de produse sau servicii, un scale-up etc. nu și atunci când cercetarea este un middle step între concept și get to market.
De aceea, sunt foarte puțini investitori care se implică în a investi pe perioada de cercetare și atunci lucrurile devin ușor complicate pentru că trebuie să gasești instrumentele care să te ajute să ajungi din faza de concept/prototip experimental sau empiric în faza de prototip industrial sau producție.
Câți au vrut inițial să investească în primul motor al lui Henry Ford? Câți ar fi investit dacă puteau vedea în viitor? Așa stă treaba cu cercetarea și inovarea, iar acestea sunt pereche, nu poate una fără cealaltă.
Diferența constă în perseverență, mindset și focalizare pe ceea ce dorești să faci și să obții. Să încerci să vezi dincolo de aparență, dincolo de obstacole dar în același timp să ai o gândire la rece și să ai puterea să faci diferența dintre a dori să faci ceva și a se putea realiza acel ceva.
Suntem în 2025 și în casele oamenilor găsești imprimanta alimentară de tip vending machine, pe care o produce în exclusivitate planetară, start-up-ul coordonat de tine. Cum funcționează ea ținând cont de specificațiile actuale ale prototipului?
Încă de la început, imprimanta alimentară 3D Reebo, a fost gândită astfel încât să fie extrem de flexibilă și adaptabilă diverselor moduri de utilizare. Dacă la început, ea va pătrunde în viața oamenilor ca un vendig machine, odată ce aceștia vor constata avantajele de timp și calitate a acestei imprimante vor dori desigur să aibă astfel de device-uri/mașinării și în propriile locuințe. Este foarte posibil ca o astfel de imprimantă alimentară 3D să înlocuiască câteva electrocasnice din bucătăria fiecaruia.
Mă gandesc aici la aragaz, blendere, mixere și de ce nu chiar cuptorul cu microunde, căci Reebo poate să dispună de o cantitate suficient de mare de consumabile ținute în condiții de temperatură și igienă net superioară oricărei bucătării. Mai mult decât atât, gândiți-vă că în baza unui simplu abonament, cineva livrează, la un interval de 2-3 săptămâni consumabilele necesare asigurând totodată și service-ul mașinii astfel încât în permanență ea va fi funcțională și gata să servească în orice moment. Ne gândim de pe acum ca această imprimantă să poată prelua eventualele resturi alimentare sau ambalaje, să le prelucreze și să le ambalaze astfel încât odată cu serviciul de mentenanță să fie eliminate aceste deșeuri scutindu-vă de veșnica discuție „Cine aruncă gunoiul?”
Ce aduce Reebo ca valoare adaugată pentru oameni și tehnologia imprimării alimentare 3D?
În primul rând aduce viitorul alimentar în prezent.
Aduce produse gata de consum, proaspete, echilibrate nutrițional, controlate caloric de către consumator, produse și livrate igienic și sustenabil.
Imaginați-vă că vă doriți o prajitură, că sunteți și cu copiii așa că, de ce nu?
Vă apropiați de Reebo și dacă nu doriți un contact direct cu imprimanta, scoateți telefonul deschideți aplicația, și vă comandați produsul dorit, selectând ingredientele, setând caloriile și achitând. Practic la o atingere de buton în mai puțin de 2 minute aveți un produs gata de consum, dacă doriți și ambalat pentru a fi consumat ulterior, nicio problemă.
Aveți siguranța unui produs alimentar preparat doar din ingrediente naturale, servire rapidă și interactivă cu un roboțel alimentar prietenos.
Exclusivitate mondială. Așa s-ar putea trece ideea voastră pe burtiera de la știri. Cu ce e diferită față de alte soluții incipiente?
În ceea ce ne privește întreaga structură a imprimantei Reebo, aceasta vine să rezolve câteva probleme fundamentale a imprimantelor 3D, respectiv, viteza de depunere, controlul calității depunerii, supravegherea echilibrului nutrițional și caloric, cantitate mare de consumabile și nu în ultimul rând o igienă ireproșabilă.
2020 a pus cu prioritate cuvântul siguranță pe harta globală. Ce beneficii aduce Manna Food prin proiectul de imprimantă alimentară 3D? Și cum a influențat pandemia derularea procesului creator?
Trebuie să spun că proiectarea imprimantei Reebo și conceperea ei funcțională a început în urmă cu mai bine de trei ani. Poate întâmplător, poate nu, am avut încă de atunci în vedere siguranța alimentară a acesteia și am prevăzut dotarea cu bariere UV dar și cu cameră de frig astfel încât să nu dezvolte microorganisme. De asemenea, am prevăzut-o încă de la bun început cu sisteme de plată contactless special pentru a elimina orice interacție directă cu utilizatorul. Am mers atât de departe cu detaliile încât această imprimantă este singura care funcționează în regim de vending machine, poate oferi și bon fiscal. Atât sandwich-urile cât și prăjiturile produse de aceasta sunt automat ambalate astfel încât orice contaminare din exterior să fie redusă la maxim, doar utilizatorul având acces la produs.
Kreatoria.ro este site-ul destinat creativității și gândirii creative în viață, educație și business. Ce are creativ start-up-ul tău? Prin ce se evidențiază la „masa negocierilor/prezentărilor pentru obținerea de fonduri europene”?
Dacă voi vorbi despre creativitate în cadrul proiectului nostru atunci ar fi de spus că această discuție ar trebui să o purtăm peste 4-5 ani deoarece imprimanta alimentară 3D Reebo este un produs anticipativ care își va găsi foarte bine locul în viitorul nu prea îndepărtat. Este ca și cum am fi adus sintetizatorul alimentar din Star Trek în prezent. În ceea ce privește “masa negocierilor” cu fondurile europene, aceasta este altă poveste deoarece este greu de vorbit despre negocieri când nu există interlocutor.
Aplicațiile către fondurile europene urmează un traseu de analiză și selecție destul de încâlcit și prea puțin transparent. Astfel există niște persoane în diverse țări a căror specializare nu este întotdeauna specifică tipului de proiect și care fac aprecieri și dau punctaje într-o manieră subiectivă căci nu am găsit până acum o grilă de evaluare și nici nu am reușit să obținem niște răspunsuri justificative și detaliate vis a vis de abordările acestor fonduri. Iată de ce speranța nu este către fondurile europene ci către fonduri de investiții serioase care știu să aprecieze valoarea unui proiect în mod corect având o viziune amplă către viitor sau către investitori direcți, firme sau persoane care în asociere ar putea promova proiectul Reebo pe direcția potrivită.
Să fii înaintea vremurilor este o condiție a misiunii inovative. Cum doarme/visează/trăiește/prin ce stări trece femeia care ar putea reinventa industria alimentară?
Pot spune că reușesc să mă odihnesc, că visez mereu lucruri frumoase legate de reușitele la care sper iar atunci când mă trezesc încerc să-mi transform visele în visuri.
Despre cât de mare este rolul meu în industria alimentară doar viitorul ar putea să decidă. În principiu nu mă gândesc atât de mult la a deveni o referință în domeniul industriei alimentare, ci mai degrabă îmi propun să mă bucur de drumul pe care am pornit și să-l parcurg pas cu pas atât cât de departe voi putea ajunge.
Revenind la viitorul omenirii, acesta nu este zugrăvit în termenii cei mai favorabili sau plăcuți, acest lucru nu este o apreciere personală ci mai degrabă este ceea ce rezultă din studiile și statisticile pe termen scurt și mediu. Nu iau în calcul studiile unor amatori sau unor așa ziși formatori de opinie ci fac referire la studii ale unor universități celebre, ale unor instituții guvernamentale și chiar a CIA-ului care prezintă anual statistici elocvente.
Raționamentul este simplu, astăzi împărțim o „pâine” la șapte miliarde de oameni, mâine aceeași „pâine” o vom împărți la zece miliarde de oameni și asta dacă „pâinea” s-ar menține la fel. După cum știi însă, poluarea, degradarea solului, efectele climatice, distrugerea ecosistemelor va face ca acea „pâine” să fie și mai mică.
Iată de ce consider că imprimanta 3D Reebo are, în primul rând, marele avantaj a unei hrane sustenabile, căci de la producător până la consumatorul final, drumul alimentelor trece printr-o singură verigă, fabricantul de consumabile. Este motivul pentru care toate pierderile generate de depozitări succesive, de transporturi lungi și costisitoare precum și de prepararea alimentelor individual, sunt eliminate mărind astfel eficiența și sustenabilitatea consumabilelor noastre.
În acest sens, trebuie să amintesc că Manna Foods Solutions deține mai multe studii și cercetări legate de alimentația viitorului. Unul dintre proiectele dezvoltate în paralel cu proiectul Reebo este și proiectul ODA (Optimum Dynamic Activities) care vine să răspundă unor solicitări sociale generate de situații cu care lumea se confruntă încă de acum și care vor spori în viitorul apropiat și mediu. Vorbim aici despre situații de urgență în caz de dezastre naturale, problemele alimentare generate de migrația masivă din unele zone ale lumii în altele dar și posibilitatea ca în viitor să trebuiască să facem față unui mod de viață extrem de restrictiv. ODA este proiectul care a reușit să creeze idealul alimentației viitorului respectiv tableta alimentară. Aceasta conține caloriile necesare, într-un echilibru nutrițional optim, într-un volum foarte mic, rezistentă la degradare pe termen lung, putând fi păstrată în condiții extreme de temperatură, umiditate sau poluare biologică. Este soluția optimă pentru alimentația în spațiul cosmic, în situații de izolare extremă, inclusiv subacvatică, pentru depozite strategice, buncăre și nu în ultimul rând pentru uz militar.
Consider că toate aceste preocupări legate de hrana viitorului fac din Manna Foods Solutions nu doar un deschizător de drumuri ci și un vector de forță pentru inovația românească, mulându-se foarte bine pe solicitările și provocările viitorului apropiat. Sperăm că istoria altor inovatori români, care au trebuit să plece în străinătate pentru a-și pune în practică proiectele, să nu se repete și în cazul nostru. Dorim să reușim să dezvoltăm aceste proiecte, cu idei românești, la noi în țară.
Ingrediente. Sigur cei care ne citesc acum vizualizează, fiecare în felul lui, un produs alimentar rezultat de imprimantă. Cât de sigure pentru sănătate și cât de naturale sunt ingredientele folosite de imprimantă?
Despre siguranța produselor noastre am vorbit deja, imprimanta Reebo fiind una dintre cele mai bine echipate device-uri alimentare în ceea ce privește igiena și siguranța. Cât despre consumabile vă pot spune că în urma cercetării noastre, am reușit să creăm rețete din ingrediente naturale, fără aditivi din zona E-urilor. Pot preciza că stabilitatea consumabilelor Reebo este foarte bună, menținându-se constantă chiar și pe perioade mai lungi, putând fi utilizate cu aceleasi rezultate mereu.
În pre-dialogul nostru mi-ai spus de mâncarea tabletată. La ce te-ai referit mai exact, în termeni descriptivi de proiect?
Mâncarea tabletată, pe scurt, este o mâncare pentru condiții de supraviețuire, pentru depozitări alimentare în caz de urgențe, de orice natură, de la cutremure până la zone afectate de inundații, furtuni, atacuri biologice etc, misiuni militare și spațiale, buncăre pentru că este comprimată, avem volum mic cu concentrație mare și acest lucru este un avantaj extraordinar atunci când vorbim despre transport, mai ales cu elicoptere sau avioane dar nu doar, sunt echilibrate nutrițional și setate caloric în funcție de destinație, de exemplu, oamenii cu misiuni în zone polare au nevoie de cca. 4500-5000Kcal consum pe zi, militarii 3000-3500Kcal, dezastre naturale în jur de 2100Kcal și tot așa, deci contează foarte mult acest factor apoi există partea de meniu care înseamnă maâcare în funcție de cultură și apartenență comunitară, religie, filozofie și oricât de ciudat sună acest lucru este un aspect de care trebuie să ținem cont pentru că nu toți trăim după aceleași reguli și stiluri de viață iar proiectul nostru ce vizează mâncarea gătită tabletată exact pe aceste considerente este conceput.
Ce înseamnă creator de business planetar, în condițiile în care platforma ta de proiecte se bate cot la cot cu China, Rusia, America, țări care investesc masiv în inovație?
China, cine este China? Desigur, ne amuzăm și totuși China se străduie să facă o astfel de imprimantă de ceva timp și încă nu a reușit să scoată pe piață un astfel de produs din gama vending machine, cu carcteristicile, măcar apropiate, cu cele ale imprimantei Reebo. Concurența, pe plan mondial, este una acerbă căci toți vor să acapareze piețele cu produse și bunuri de larg consum care să aducă profituri cât mai mari. Este și bătalia care se duce în zona imprimantelor 3D alimentare despre care pot spune că reușitele concurenților noștri se reduc la mici imprimante care depun puțin zahăr ars sau ciocolată caldă și care pentru a crea un produs cât o nucă, consumă 20-30 minute. Va trebui însă să atrag atenția că avantajul pe care-l avem acum vis a vis de ceilalți concurenți poate fi pierdut cu ușurință dacă instituțiile statului care ar trebui să susțină inovația și invenția în România, nu vor participa activ la demersul nostru.
Dacă vom reuși să fim primii care vom produce industrial mâncarea tabletată la nivelul la care am reușit să o producem ca prototip, este foarte posibil ca țările de care menționai să importe de la noi. Ca să nu crezi că este doar o laudă de sine, voi da un exemplu simplu. În lume, China este singura țară care a produs pulberi din miere de albine. Din analiza acestor pulberi, am constatat că în afară de dextrină, maltodextrină, nu a mai rămas nimic din aspectul viu al mierii de albine. Noi, am reușit să facem acest lucru, am uscat mierea de albine fără a distruge partea enzimatică și a-i schimba calitatea naturală astfel încât am obținut o pulbere din miere de albine cu calitățile mierii naturale.
TEST FULGER
5 întrebari fulger care să dea dimensiunea inovației și creativității în businessul tău:
Brand Idea este…Visionary Food, Changing World!
Pe o scară de la 1 la 10, cum evaluezi coeficientul de risc al start-up-ului? Este lumea pregătită de imprimantele alimentare?
8,5
Pe o scară de la 1- 10 care crezi că este beneficitatea produsului?
9,5
Ce are nevoie produsul imprimantă alimentară pentru a fi un produs de succes?
Finanțare.
De ce ar sta în topul inovațiilor mondiale (pe lângă bec, mașini etc) imprimanta alimentară?
Pentru că aplicația ei este una de nivel mondial, ca și a celor din categoria coffee vending machine dacă dorești o comparație simplă. În plus, aduce beneficii de tipul mâncare la o atingere de buton, nevoi personalizate chiar de consumator, controlată caloric, în plus este un deschizător de drumuri către noi orizonturi în ceea ce înseamnă The New Start Trek Replicator.
Articole recente
Despre mine
Om creativ, Mom of twins, Creative Manager, Trainer CREATIVITATE&SCRIERE CREATIVA, kreatoria.ro
Ultima carte publicata
Categorii
- Au ceva de spus (156)
- Cu dichis (20)
- Haine creative (1)
- Kreatoria Mom (1)
- lifestyle (22)
- Noutăți (142)
- simple (2)
- Viața este frumoasă (67)