Pentru luna martie, am creat o campanie specială de #InterviuriKreatoria: Martie cu INSPIRAȚIE. Femei fenomenale.
Sunt interviuri cu femei speciale, femei care aduc un plus de magic în activitatea lor. Am căutat o tipologie unică, precum pătrățelele aranjate special din Cubul Rubik: acele femei, exact acele care sunt o combinație inedită, irepetabilă, iremediabil pornite spre a face bine în domeniul ales. Cu siguranță, nu sunt singurele.

Acele femei care sunt Construcție, care sunt Suflet și Rațiune, Bunătate și Performanță, cele care și-au onorat sufletul, urmându-și drumul, poate anevoios, poate fără glamour și fără reflectoare mereu, fără a se uita pe ele sau a călca pe cadavre. Aș vrea să le întind covorul roșu și să le spun: sunteți fenomenale.

Când am scris titlul m-am gândit la mama mea, pe care o iubesc dincolo de granițele vieții, când am scris fenomenale, m-am gândit la Maya Angelou și la poezia ei dedicată femeilor. Când am scris inspirație m-am gândit la tot ce am putea învăța de la ele, pentru că, nu-i așa, viața este despre a pune învățătură (conștientizare) peste învățătură, una pesta alta, ca o cărămidă peste cărămidă.

Interviul acesta e destinat lui Doris Lupu: 25 de ani de radio, cu precădere jurnalism social și medical, specialist PR, voluntar extrem de activ în acțiunile caritabile ale Fundației Polisano, antreprenoare și mamă. Este o INIMĂ în orașul SIBIU și își aduce contribuția în Proiectul „Inimi sănătoase pentru copii”, proiect care salvează  inimile bolnave ale copiilor români. Are o voce atât de caldă, umană și vibrantă și știe să facă emisiuni de nota 10… emisiuni care ar atrage, indiferent de locație… indiferent că s-ar auzi în România sau în America. Uneori, mă întreb de ce unii oameni, extrem de competenți profesionali, aleg să rămână în provincie sau de ce viața alege pentru ei ruta asta. Și răspunsul vine instant: pentru că misiunea lor radiază acolo și pentru că acele teritorii au nevoie, fără doar și poate de ei. Iar în cazul lui Doris aș adauga că e o nevoie vitală.

A primit premiul pentru promovarea campaniei „România se ridică în picioare pentru asistență socială” – 2018, desfășurată de Colegiul Național al Asistenților Sociali din România și are admirația multor oameni, inclusiv a părinților pentru a căror copii a luptat.

S-a îndrăgostit de radio, de când avea 12 ani și asculta posturile de radio interzise atunci în România: Vocea Americii, radio Monte Carlo, Europa Liberă etc. Și odată ce a intrat în sistemul ei acest virus pozitiv nu și-a mai găsit antidot.

Doris are în ea povestea generării binelui pe care o povestește chiar ea.

1. Doris, ești un munte de femeie, ești uriașă prin campaniile umanitare pe care le faci și prin conexiunile pe care le realizezi pentru a GENERA BINELE. Care este forța din spatele acestor acțiuni?

Melanjul dintre IUBIRE și BINE este forța care împinge întreg angrenajul. Însă dincolo de acest melanj, forța de care vorbești este una care vine dintr-o zonă structurală a ființei mele, împletită cu o putere pe care o simt coborâtă direct de la Creator, de la Creatorul tuturor lucrurilor. Nu e ușor să generezi, așa cum spui tu, BINELE, dar e fabulos de frumos când reușești acest lucru într-o societate care îți este și ne este destul de potrivnică.

2. În hainele cărui domeniu te simți cel mai bine? Când scrii, când ești la radio, când miști inimile pentru a însănătoși la propriu inimi?

Dacă vorbim despre garderobă, ea este una diversă, ca și domeniile  pe care le-am îmbrățișat, doar că în aceste cazuri nu există o anume etichetă. Mi-am dorit să fiu om de radio de când aveam vârsta de 12 ani și ascultam împreună cu bunicii  posturile de radio interzise atunci în România: Vocea Americii, radio Monte Carlo, Europa Liberă etc.

Mi se păreau fascinante vocile care veneau înspre mine, din niște  cutii a căror chipuri nu era chip să le vezi, doar să ți le închipui. Mi-am îndeplinit visul ani mai târziu, după evenimentele din decembrie 1989. Virusul radio odată intrat în sistem, nu mai poate fi ușor anihilat, nu există un vaccin drept antidot. Prin urmare, mă  îndeletnicesc cu acest tip de jurnalism, numit și canalul vocilor fără chip, de aproape 25 de ani. Mă simt ca la radio, când sunt la radio.

În schimb, să miști inimile oamenilor cu mare inimă, pentru vindecarea unor  inimioare de copii cu grave maformații congenitale cardiace, înseamnă de cele mai multe ori, să te conectezi la nivel emoțional cu cei care rezonează cu misiunea pe care ți-ai asumat-o, în speță programul „Inimi sănătoase pentru copii”. Acesta  este un proiect derulat de către fundația „POLISANO”, început cu cinci ani în urmă, și coordonat de un om cu o inimă uriașă, Cătălina Costache, directorul executiv.  Până acum, au fost operați prin intermediul fondurilor strânse de fundație, un număr de aproximativ 150 de copii, cu malformații cardiace grave. Întrucât această cazuistică depășește resursele umane specializate, pe cele de aparatură și financiare pe care statul român le poate oferi, misiunile operatorii organizate de fundația „Polisano” se desfășoară de trei, patru ori pe an, cu sprijinul unor echipe medicale din Anglia, Suedia și Germania.

Asta înseamnă, pe lângă aportul unor importanți sponsori, organizarea și realizarea unor campanii umanitare, pe care le-am conceput cu drag, prin punerea laolaltă a unor oameni cu suflet, a unor resurse de ordin media, voluntari etc. Este la modul real, o ieșire din zona de confort, asumată în virtutea unei alegeri, care în cazul meu a depășit trăiri umane cu care te poți confrunta la un moment dat, temeri care vin și pleacă, poate eșec, că face și el parte din ecuația reușitelor.

Una peste alta, proiectul „Inimi sănătoase pentru copii” își propune să salveze în continuare inimile bolnave ale copiilor români.


3. Cum te găsește primăvara proiectelor? Ești under construction sau under progress?

Unele proiecte sunt în primăvara lor, altele sunt mai tomnatice. Dar, toate în derulare, și eu de o parte și de alta a baricadei under construction/progress. 

4. Ce nu ai spus niciodată despre tine Doris-creator și ai vrea să se știe?

Că mi-aș fi dorit să fiu medic. Nu știu dacă această dorință face sau nu parte din zona creativității pe care o înțelegem în sensul ei denotat, dar cred că profesia – profesiunea de medic poate fi dincolo de muntele de cunoștințe acumulate, de teorie și chiar de practică, creativitate pură.

5. Defectul care te ajută cel mai tare să creezi?

Uneori mă bântuie o scăzută stimă de sine. Poate părea ciudat, dar dorința teribilă de a depăși această stare, îmi deschide de multe ori o fereastră luminoasă către creativitate.

6. Dar calitatea care îți stă frână la manifestarea inspirației?

Ufff! Greu de dat răspuns unei întrebări cu un asemenea conținut creativ. Să spun, autodepășirea?!

7. Ce i-ai spune un scriitor în blocaj, dar unui voluntar în bine?

Că blocajele sunt bine venite și ele. Ne ajută să ne oprim din flux și să rezonăm pentru o clipă măcar, cu noi înșine. Unui voluntar? Să nu se oprească niciodată din a face BINE.

8. Dacă ai scrie un Scurt tratat de imaginație, cum l-ai începe?

Va fi odată …

9. Despre ce proiecte ai vrea să vorbești și să le știe țara toată?

Despre proiectele în care sunt implicată alături de elevi teribil de isteți și studenți la jurnalism, și care vizează educația media. Dar, poate cu alt prilej și sub alte auspicii.

10. Ai ritualuri de creativitate? Dacă da, care sunt?

Munca de radio însăși presupune, pe lângă multe calități native sau dobândite, abilități care decurg din obiceiuri, obișnuințe pe care, da, le poți ridica la rang de ritual. Să dezvolt?! Un produs radio până în momentul în care ajunge finit și gata de a fi difuzat, trece printr-o serie de etape de realizare. De la idee la concept, apoi la formatul radio sub care alegi să-l îmbraci, culegere de date și informații, invitat, documentare, studio de piață și publicurile țintă. În toate aceste faze enumerate, intervine creativitatea, acel resort interior și exterior fără de care produsul radio n-ar exista la niște standarde concepute de către specialiști și așteptate de ascultători. E o întreagă știință, ca în oricare alt domeniu, împletită cu dăruire, energie și curiozitate. Un om de radio este în permanență CURIOS și gata de „exercițiile de admirație” pe care viața și realitățile ei I le oferă.

11. Semnătura ta creativă stă în …

CONDEIUL INIMII!