Experiența ultimului an mi-a demonstrat că uneori nu îți sunt necesare decât câteva minute pentru ca să știi că în fața ta ai un interlocutor pe care îl poți credita instant cu respect, empatie și capacitatea de a realiza proiecte de impact.

Așa a fost și întâlnirea cu Dana Anghelescu. 

Dana Anghelescu este Director C.FAB – club de afaceri francofon din Brașov – iar în trecut a semnat timp de 16 ani alături de colegii ei o poveste de succes în cadrul Libris. Ne-am întâlnit la o discuție, noi, două fete cu un plan, pentru că și eu, Dana, mereu am fost cu un plan și cu un proiect la mine și ne-am trezit că vorbim despre lucruri care vor fi din nou vitale pentru un brand, o companie, pentru viață. Acele lucruri care timp de câțiva ani au fost demodate: respect, integritate, autenticitate, relații de tip win-win în business, construcții solide etc.

Începând cu acest an am trecut într-o altă etapă, alăturându-mă echipei de profesioniști din cadrul Clubului Francofon de Afaceri Brașov în calitate de Director Executiv pentru a fi interlocutorul desemnat pentru proiecte comune în cadrul misiunii economice francofone.

1. Anca Ghinea, kreatoria.ro: Ai o experiență de peste 15 ani în management. Daca ar fi să facem o formulă magică pe care ai descoperit-o pentru succes, ce ar conține aceasta?

Dana Anghelescu: Formula ar conține doar trei cuvinte: Conștientizarea propriei valori!

Aceasta presupune în primul rând să te cunoști foarte bine întrucât motivația de a accede în poziții de conducere și de a urma o direcție ascendentă este maximizată când ne angajăm în activități aflate la limita abilităților native pentru că bagajul genetic nu este foarte flexibil. Apoi intervin acțiunile deliberate, pasiunea, perseverența, învățarea continuă. Eu nu aș fi putut fi niciodată artist sau chirurg, dar îmi place ordinea, îmi plac angrenajele complexe, îmi place să comunic și să lucrez cu oamenii și aceste calități m-au propulsat în sfera managementului. Cine suntem determină și modul în care conducem și atunci este absolut necesar să ne confruntăm cu propriile vulnerabilități pentru că ușa succesului se deschide din interior și nu din exterior.

2. Anca Ghinea, kreatoria.ro: Fiecare top-manager are un fel amprentat de a aduce plus valoare unui proiect/parteneriat. Care este semnătura ta (verbală/non-verbală, scrisă, comportamentală, atitudine etc.) pentru a încheia cu rezultate extraordinare o afacere?

Dana Anghelescu: Între oameni există diferențe minore sau majore, dar în esență se reduc la atitudine, la cum umpli camera în care intri, dacă o luminezi la intrare sau la ieșire. Îmi place să îmi exercit atribuțiile cu eleganță, de la ținută până la modul de adresare, de la micile detalii până la viziunea de ansamblu. Am un profund respect pentru natura umană, pentru creatori și inovatori, pentru viziune și curaj, dar aceasta nu înseamnă că nu scot mănușile de catifea atunci când se impune acest lucru. Am mizat mereu pe cartea onestității și a autenticității și astfel am reușit să leg relații de colaborare pozitive, solide, sustenabile și să finalizez proiecte de impact pentru comunități largi.
De asemenea, îmi place să rescriu contextul într-o manieră mai flexibilă, de tipul câștig-câștig, conformându-mă îndeajuns cât să nu-mi pierd autenticitatea.

3. Anca Ghinea, kreatoria.ro: Cum investești tu în creșterea ta ca om de carieră? Cum menții ștacheta sus?

Dana Anghelescu: În primul rând, investesc timp. Dorm maximum 5 – 6 ore /zi, iar restul orelor sunt bine gestionate într-o planificare strategică personală: timp productiv, timp creativ, timp petrecut cu familia, timp pentru lectură etc. Apoi investesc multă pasiune, determinare, perseverență.

La sală, antrenorul îmi dă serii de exerciții, iar eu fac mereu cel puțin 5 repetări în plus, pentru că diferența o fac lucrurile făcute prin muncă individuală, dincolo de limitele impuse. Făcând  mereu același lucru nu poți să te aștepți la rezultate diferite, iar eu mi-am construit un mindset de creștere și obiceiuri productive. De foarte tânără am fost „fata cu un plan″, având un tip de gândire mai degrabă specific „maratoniștilor″, ceea ce mi-a permis să nu pierd obiectivele de vârf pe perioade îndelungate și să merg până la capăt. Eșecul nu a fost o niciodată o opțiune pentru mine așa că m-am autoeducat să mențin ștacheta sus, dar mai ales să ridic eu singură standardele. Cred că în esență are legătură cu modul în care privim munca și nu cu titulatura pe care o deținem, iar mie îmi place să muncesc și să învăț. Am fost premiantă, olimpică, am intrat la facultatea de drept prin examen cu concurență acerbă, am absolvit un master de tip MBA și în prezent sunt doctorand la specializarea marketing. Uneori „mai bine″ este dușmanul lui „bine″ și de multe ori mi-a fost nu greu, ci foarte greu, am avut de gestionat probleme grave, am avut crash-uri anuale, însă nu m-am lăsat învinsă niciodată. Cu disciplină și efort inuman, uneori, am obținut tot ceea ce mi-am propus. Nu mă erijez într-un model de forță, dar aceasta este formula în care eu mă simt validată în forul interior și nu pot fi altfel pentru că sentimentul progresului are o forță motivațională foarte puternică pentru mine. Eu am nevoie să îmi ocup mintea mereu cu câte ceva.

Întrebarea pe care o primesc frecvent este „Cum reușești cu toate?″ pentru că înainte de carieră am doi copii pe care îi ador, un soț minunat, o familie întreagă unde am responsabilități, o casă de ținut, angajamente sociale, iar răspunsul este: cu un planning eficient este posibil. Rutinele ne pot fi prietene uneori, ele dau ritmul, iar ritmul creează muzica din viața noastră!

4. Anca Ghinea, kreatoria.ro: Cum ajungem la rezultate, păstrând componenta de integritate & valori benefice? Fără a călca pe sufletul propriu sau pe al altora?

Dana Anghelescu: Un bun profesionist nu gândește în termeni individualiști. În cadrul echipelor cu care am lucrat nu a fost vorba despre mine, ci despre „noi”.
Eu cred în oameni și în puterea lor de a-și atinge potențialul. Și eu, la rândul meu, m-am înconjurat de oameni extraordinari, de la care învăț zi de zi. Cel mai important om, pe care îl admir și îmi este partener de peste 20 de ani, este soțul meu, Mihu Anghelescu, top manager de succes într-o corporație româno-canadiană și eroul meu de zi cu zi; apoi este prietena mea, Dana Lupșa, profesor universitar la catedra de management și brand specialist, o femeie cu o forță de coagulare comunitară incredibilă și Tatian Diaconu, CEO al unei companii foarte mari cu capital francez, un lider înnăscut, un om care reunește sub umbrela personalității sale extraordinare asumarea, empatia, verticalitatea, integritatea și generozitatea.

În parcursul meu profesional, am avut ca far principiile morale și valorile în care cred, iar acestea m-au ținut mereu în echilibru cu conștiința de sine. Pentru a deveni cea mai bună versiune a ta trebuie să îți revizuiești permanent convingerile. Anul acesta am făcut o schimbare radicală în profesie, lăsând în urmă industria cărții în care am activat 16 ani, pentru a intra în lumea francofoniei, ca Director Executiv al Clubului francofon de afaceri de la Brașov, loc unde am regăsit oameni care îmi împărtășesc setul de valori și astfel integrarea a fost fluidă.

Cred foarte mult în forța schimbării, iar declarația de viziune personală include și codul etic personal. Poți face doar cât te ține stomacul.

5. Anca Ghinea, kreatoria.ro: Daca ar fi să facem un portret pentru femeia de business 2021, cum ar fi, ce ar avea diferit față de alți ani?

Dana Anghelescu: Dacă în anii precedenți accentul se punea mai mult pe forță, viteză de reacție, competitivitate, cred că începând cu 2021 femeia de business va trebui să devină mai creativă, să acorde mai mult timp echilibrului mental, să gestioneze distanțarea socială în alți parametri, să maximizeze șansele de succes chiar și în conjuncturi nepotrivite și să se adapteze rapid la cerințele noi de digitalizare. Sunt doar noi provocări și știu deja multe femei extraordinare care s-au adaptat noilor condiții economice și au rescris modelele de business.

6. Anca Ghinea, kreatoria.ro: Care e cel mai bun mod de a le vorbi femeilor despre cariere integre, oneste și valoroase?

Dana Anghelescu: Orice subiect am aborda și oricărui auditoriu ne-am adresa trebuie s-o facem din inimă, mai ales dacă abordăm subiecte legate de valori atât de importante ca integritatea și onestitatea. Indiferent ce platformă de adresare folosim, comunicarea trebuie să fie coerentă și clară, iar aceste atribute se nasc odată cu claritatea din mintea și sufletul nostru. Eu am mizat mereu pe această carte a onestității, chiar dacă am fost sfătuită să fiu mai prudentă în creditul acordat oamenilor, dar până acum nu m-am înșelat. Am riscat, dar am câștigat experiențe foarte valoroase și conexiuni umane care au contribuit la formarea omului care sunt astăzi. Oamenilor sufletului meu le mulțumesc în fiecare zi.

7. Anca Ghinea, kreatoria.ro: Partea de under construction a mediului de business. Crezi că mai există preconcepții/clișee/ lipsa de egalitate între bărbați și femei atunci când se află în aceeași arenă?

Dana Anghelescu: De-a lungul carierei mele nu m-am confruntat decât ocazional cu prejudecăți, abordări injuste, agresiuni, diferențieri și nu mi-au dat decât satisfacția confirmării propriei valori, în pofida acestora.
Indicatorii de performanță nu țin cont de sex și problema cred că este, mai degrabă, a reconfigurării rolurilor pe care le avem în societate atât noi femeile, cât și bărbații. Eu cred în complementaritate și nicio secundă nu mi-aș fi dorit să mă fi născut bărbat.
În continuare cred că rămâne discrepanța la nivel de remunerație, însă și femeile au învățat să își negocieze mai bine contravaloarea serviciilor și a valorii adăugate aduse într-un business.

8. Anca Ghinea, kreatoria.ro: Când intru într-o cameră, vreau să las impresia de…

Dana Anghelescu: … energie bună pentru că sunt un om pozitiv. De-a lungul vieții am primit complimente copleșitoare și toate subscriu ideii de om bun, calm, optimist, deschis. Eu încerc doar să mențin lumina din mine aprinsă prin forța gândurilor curate, prin îmbrățișarea frumosului lumii și prin aportul meu neostoit la construcția de lucruri valoroase. 

9. Anca Ghinea, kreatoria.ro: După 1 lună… după 1 an pe anumite proiecte… după 5 ani… cum îți evaluezi activitatea pe anumite perioade?

Dana Anghelescu: Eu sunt mereu proactivă și încerc să prioritizez în urgent și important. Obiectivele le plasez mereu în ierarhie de la imediat până la obiective de durată. Sunt un om foarte tenace și determinat, dar mai ales organizat. Îmi mai acord din când în când perioade de respiro, când las puțin dezordinea să îmi stăpânească mintea, dar mai ales trăirile, pentru ca apoi să așez din nou proiectele care se nasc. Evaluări fac zilnic, săptămânal, lunar, anual, multianual, pe foarte multe paliere de timp, în funcție de rezultatele activității pe care le urmăresc. Am agende speciale, pentru că mențin acest exercițiu al scrisului de mână, am agende digitale, am agende tematizate, sunt un adevărat robot. Glumesc, dar din exterior poate așa aș părea. Eu sunt, de fapt, o mare visătoare și altfel nu aș fi putut acumula informații, experiență din domenii multiple. Angajamentul pe care mi l-am făcut a fost să nu renunț niciodată să visez și să fac tot ce ține de mine pentru a-mi îndeplini dorințele și visurile. Am absolvit liceul de informatică, apoi am virat către drept, dorind să devin judecător.

Când am înțeles că a face dreptate și a face justiție sunt noțiuni distincte, am intrat în industria cărții unde am lucrat în departamentul de vânzări și achiziții, ca event manager în coordonarea de acțiuni culturale, reprezentare la evenimente și delegații oficiale pentru ca în ultimii ani să conduc o editură. Pe parcursul anilor am obținut specializări în management, resurse umane și marketing, fiind actualmente doctorand la această specializare. În paralel, ca antreprenor, am gestionat o agenție de evenimente. Începând cu acest an am trecut într-o altă etapă, alăturându-mă echipei de profesioniști din cadrul Clubului Francofon de Afaceri Brașov în calitate de Director Executiv pentru a fi interlocutorul desemnat pentru proiecte comune în cadrul misiunii economice francofone. În plan personal sunt un fervent promotor al lecturii de la cele mai fragede vârste și al scrisului, fiind autor de carte la ambele volume din seria "Trăiri nespuse".

Anul acesta am învățat, însă, că oricâte planuri ne facem, oricâte asigurări ne luăm, totul se poate spulbera într-o secundă. Ca manager, am aversiunea față de riscuri, dar anul acesta am luat cele mai curajoase decizii. Am învățat că liniile apar în mai multe forme, nu numai drepte.