VLAD ȚENU (Artist&Architect): Pentru mine un creative icon este un personaj care nu urmărește un pattern clar!

O plăcere și o responsabilitate a fost dialogul cu VLAD ȚENU, dialog din cadrul etapei cu numărul 2 a campaniei Artiștii merită Văzuți, 2021.

De ce o responsabilitate? Pentru că Vlad comunică lucruri captivante, adevărate esențe care merită să ajungă cu multă putere la oricine dorește să înțeleagă mai multe despre arta contemporană și mai ales cea multi-disciplinară, care investighează noi limite ale notiunilor arhitecturale de spațialitate, scară sau materialitate.

Vlad Țenu este un arhitect român stabilit la Londra. A studiat arhitectura la Iași, Lisabona și Londra la Bartlett, unde a obținut o diplomă de Master în Arhitectura Adaptivă & Computație și un Certificat de Cercetare Avansată în Arhitectură. În Londra, a lucrat în birouri de arhitectură precum Surface Architects, Urban Systems și în prezent la Allford Hall Monaghan Morris, birou câștigător al premiului Sterling în 2015. Vlad activează și în domeniul academic, ca asistent universitar la Bartlett în cadrul masterului Architectura & Computație.

Printre lucrările sale se află Minimal Complexity, piesă câștigătoare a concursului Repeat organizat de TEX-FAB în 2010 și a unui premiu al Institutului Arhitecților Americani (AIA) în Houston, 2012. Lucrarea a fost expusa la Festivalul de Arhitectură din Londra (2012). Pe lângă expozițiile personale Synthetic Nature (Londra, 2012) și Glimpses of Infinite Symmetry (Bucuresti, 2014), Vlad Țenu a fost curatorul expoziției PROCESS în Shanghai, 2014. Lucrările sale au fost expuse și în cadrul Unfinished Festival (Bucuresti, 2018), Plug-In-to-the-future (Londra, 2019), Shenzhen Design Week (China, 2019), BINAR (Bucharest, 2019).

Lucrările sale din domeniul designului vestimentar au început cu o piesă pentru CLON8 la săptămâna modei Paris, 2015 și o instalație pentru Del Rio London expusă la LeBonMarche în Paris (2015), însă au culminat cu Foræva, un proiect realizat împreună cu designerul Lana Dumitru. Născut dintr-o colaborare cu Swarovski, proiectul s-a materializat într-o rochie realizată din 25,000 de cristale Swarovski, rochie lansată în Hong Kong în 2018, câstigătoare a premiului BIG SEE Wearable Art (Ljubljana, 2018) și purtată pe scenă de către faimoasa cântăreață islandeză Björk, în cadrul turneului Utopia.
Inspirate din natură, lucrările sale reprezintă un mix simbiotic dintre artă și știință, implicând tehnici de programare și teorii din matematică, materializate în piese sculpturale sau sisteme de asamblare modulare și prototipuri aplicabile în diverse domenii precum arhitectură, design de produs, vestimentar sau de bijuterii.

DESPRE campanie:
Campania Artiștii merită Văzuți, 2021, realizată de www.kreatoria.ro și Galeria Galateca aduce în prim plan arta integrată prin artiști multidisciplinari de mare valoare din noua generație dar și nume de referință cu zeci de ani de experiență. Campania a fost inițiată în 2020 din dorința de a aduce un suflu nou ancorat în realitatea practică: dialoguri de referință și manifestare expozițională.

Interviul cu Cristina Cerga, co-fondator WOOBA îl poți citi aici.
Interviul cu Mihaela Coman îl poți citi aici.
Interviul cu Sabina Elena Legănaru îl poți citi aici.

Glimpses of Infinite Symmetry, photo by Cristian Ardeleanu

1. Să ne imaginăm că viața ta și tot ce ai creat până acum este transpus într-o singură lucrare. Ce titlu ar purta și cum ar arăta?

Probabil Glimpses of Infinite Symmetry / Frânturi de simetrie infinită ar fi titlul unei lucrări care ar putea sintetiza activitatea artistică și experimentală din ultimii 12 ani. Lucrarea ar lua forma unui nor alcătuit din toate lucrările și prototipurile mele suspendate, eventual în mișcare. Este și titlul expoziției solo care a avut loc la galeria Galateca în București, în 2014.

2. Din punctul tău de vedere, ce înseamnă un CREATIVE ICON în ceea ce privește domeniul artei?

Pentru mine un creative icon este un personaj care nu urmărește un pattern clar, sau un trend din domeniul artei - ci mai degrabă își creează un stil propriu, unic și relevant pentru vremurile în care trăim.

3. Când creezi cel mai bine și care sunt ritualurile de creativitate pe care le urmezi?

Nu exista reguli sau ritualuri deja formate, sesiunile mele creative pot începe diminineața devreme, însă de obicei culminează seara tărziu. Procesul de creație este extins și înafară orelor de lucru însă, din momentul în care un proiect este început, ideile pot veni uneori în timpul unei sesiuni de alergat sau de înot, de exemplu.

4. Arta în pandemie. Care sunt lucrarile de referință create și expuse în 2020 și ce urmează în 2021? 

2020 nu a fost un an în care am fost foarte focusat pe creații noi - ci mai degrabă de trecere în revista și re-evaluare a creațiilor de până acum. 2021 a început cu un proiect foarte interesant, realizat în jurul ideii de sustenabilitate: o serie de litere volumetrice din materiale reciclate, un proiect în colaborare cu Galateca și Nespresso.

5. Cum monetizezi arta? Iată o întrebare din partea celor care se ascund sub frica: din creație nu poți trăi?! Cât mai este artă și cât marketing acum?

Nu exista un răspuns simplu la această întrebare, monetizare artei se poate face în diverse feluri. Succesul comercial artei se bazează pe un raport de armonie între povestea lucrărilor, conceptul din spatele lor, prezentarea și forma fizică finală sub care acestea sunt comercializate. Forma și valoarea acestora este un concept în continuă schimbare, drept dovadă succesul imens al noilor tehnologii care permit vânzarea artei digitale în format NFT pe monede virtuale de tip crypto.

6. Cât de important este ca artistul să-și îmblânzească fricile, emoțiile, grijile și să aducă în opera sa o energie creatoare plăcută?

Cred că un artist ar trebui să se exprime liber, îmblânzirea oricăror emoții sau frici enumerate mai sus nu ar face decât să afecteze în final puritatea unei opere de artă. Originalitatea și unicitatea artei se nasc uneori chiar din exploatearea acestor sentimente.

7. Dacă ar fi să realizezi un top de 3 lucruri pe care trebuie să le puncteze un artist pentru a deveni un ICON pe nișa lui, care ar fi?

Să își urmeze instinctele până la capăt, să se exprime liber și să nu fie influențat de curentele artistice de trend.

 

S-ar putea să-ți placă și

Comentarii

Inscrie-te la Newsletter

kreatoria

Cele mai citite articole